تجربتي البسيطه في زراعه في منزلي ومحتاجه معلومات عن التسميد
النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: تجربتي البسيطه في زراعه في منزلي ومحتاجه معلومات عن التسميد

المهنة
    كميائيه

تجربتي البسيطه في زراعه في منزلي ومحتاجه معلومات عن التسميد

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا ست بيت وفجاه ظهرت عندي رغبه في شراء ازهار للبلكونه المهم اشتريت ازهار كتير وكل ما اسئل عن اسمهم الراجل يقولي انا معرفش اسمهم انا ببيع بس ما علينا المهم عملت بحث عن اسمهم معرفتش غير نبته بنت القنصل ونبات اللوكسيا السجاده ونبات الجارودنيا ودي ظل وشجره سرو الليمون ووورد بلدي وريحان بلدي بزهره ونوع تاني متهايلي اللي بيتعمل بيه الاكل ويوجد متايلي زي ثماني انواع مش عارفه اسمهم المهم عشان معرفش ايه هما وايه كيفيه الاعتناء بدات المشاكل سافرت وكان زوجي هو اللي بيهتم بيهم رجعت بعد شهر الحمد لله لقيتهم كلهم شبه ميتين ومتصلبين لدرجه الاعواد بقيت زي البوص الناشف كده المهم ربنا المعوض المخلف بعد كل زهره ماتت لقيت نبته صغيره في كل اصيص سبحان الله والله كل زهره لقيت نبته صغيره تحمل نفس شكل الورقه للنبته السابقه انا مش عارفه ده تفسيره ازي لان ازهري كانت كبيره والزهره اللي مطلعتش نبته تركت ليا زهره نشفه واورقه نشفت ولقيت قلبها نشف مش عرفه ليه اخذتهم وزعتهم اتريها بذور والحمد لله نبتت معايا مع اني رميت اكثرهم والان ظهرت برده عندي فجاه بدون اي مقدمات حب للزراعه وبرده بدون سابق معرفه فا بدات ازع اي حاجه امامي زرعت فول هما ثلاثه حبات وعلي قطنه زي ما اتعلمنا واحنا اطفال ونقلتهم في اصيص فاضي وجبت تربه طينيه وسافرت ورجعت لقيتهم كبرو قوي قوي ماشاء الله طولهم يزيد عن 70ستميتر ولقيت ازهار بيضاء رائعه الجمال انا اتصدمت لما بحثت لقيت ان الزهره الجميله دي هتبقي فول المهم مش بس فيهم حاجه غلط ان سيقان النبته متدلي علي الارض مش واقف مش عارفه ليه ايه السبب ومن ملاحظاتي انه بيحب المياه قوي لازم ارويه كل يوم او من الملاحظ ان اي نبات به وبره علي ورقته بيحب المياه في يوم القيه دبلان واوراقه مكرمشه واول مايشرب مياه يقف ويفرد ورقته سبحان الله وكان عندي زهره كل يوم الاقيها رميه نفسها من الاصيص هي واوراقها بشكل مخيف وكان ليها نفس الملمس الوبري كده ولونه اخضر فاتح يميل للون الرومادي واول ما اشربها تقف تاني هي واوراقها كان شي لم يكن سبحان الله ما علينا زرعت نعناع برده لقيت كام فرع ليهم جذور فا زرعتهم في تربه طينيه وشكلهم اخضر حلو بس مش كبار ولازادو بس طبعا ناويه ازع بنفس طريقه الاستاذه نسيم الفجر وبدات بالفعل المهم من خلال تجربتي لقيت مئات المشاكل وبدات ابحث عن حلولهم المهم من خلال تجربتي لاكتشفت ان موضوع الزراعه او هوايه الزاعه مش موضوع سهل بالعكس صعب جدا وكله مشاكل ومحتاج لخمس اساسيات هامه جدا اولا :تنظيم ، وده صعب في بدايه التجربه بمعني تنظيم الادوات والاماكن وكتابه الانواع واسماء الشتلات ودي اكبر مشكله بتقبلني دلوقتي التنظيم لاني زرعت حاجات كتير ونسيتها لاني كنت لسه بستكشف الموضوع وطلعت ونبتت وشكلها جميل بس معرفش هي ايه يعني ابسط حاجه لسه الان اكتشفت ان يوجد لدي نبته لطماطم بسبب صوره لاحد الاشخاص زرع طماطم وطلعت معاه فافتكرت اني من اكثر من شهر زرعت بذره واحده لطماطم اخذتها من عندي فالمطبخ وقولت اجرب ونسيتها. ثانيا:وتفرغ ،فعلا سبحان الله بياخد كل وقتي مفيش فراغ نهائي وثالثا؛وتركيز ، مفروض اعمل النهارده وايه بكره ايه الخطوه الجايه للزرع وهكذا ورابعا: ومحتاج اكثر لعلم ومعرفه وده مشكله كبيره لان كل شيئ بعلم وبحث واستكشاف وخامسا : ومحتاج اهم حاجه لحب الزرع او الزراعه ودي الحاجه الوحيده اللي عندي من كل ما سبق محتاجه ثلاث معلومات هامه الان اولا التسميد ماهو التسميد المناسب للازهار والورود ونباتات ذات الاوراق الملونه وكيفيه التسميد واكرر التسميد كل كام يوم ؟ وايضا تسميد الخضراوات الورقيه كنعناع وخضروات كبطاطس والطماطم وفواكه كفراوله وايضا الثوم يعني المهم محتاجه سماد لاي حاجه تتاكل ينفع ازعها في البيت عشان بدات ازع اي حاجه في المطبخ وايضا مانوع التسميد ؟واكرر كل كام يوم ؟ انا اشتريت سماد من سوبر ماركت اسمه 2020 ونوع اخر اسمه عناصر صغري واشتريت كيس كبير يوريا معلش حد يساعدني ويشرحلي كيفيه التسميد بطريقه ممبسطه [at]وهل يوجد بديل طبيعي وخصوصا للخضروات

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    محاسب مالي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهلا ومرحباً بكم معنا عضواً جديداً بمنتدى زراعة نت

فى أول الامر اريد ان أخبركم بأن الزراعة ليست أمر صعب جداً كما ذكرتم بالعكس تماماً لو توفر عندنا أهم عنصر من العناصر التى ذكرتيها وهو ان نحب هذا العمل لجاءت كل العناصر بعد ذلك عنصر عنصر سواء راضية ام مجبرة فطالما توفرت الرغبة فى عمل شئ لا شك ان هذا العمل سوف يتم وعلى أفضل ما يكون كل ما هو مطلوب ان نجرب بأيدينا مرة واخرى واخرى وفى كل مرة نعرف الاخطاء التى وقعنا فيها حتى لا نقع فيها مرة اخرى ويكون ذلك بان نسأل ونستفسر عن كل شئ ونكرر التجربة حتى نصل فى النهاية الى تجربة بلا أخطاء لتظهر فى شكل مثالى

سوف نبدأ ان شاء الله بتفصيل بسيط لما ذكرتى من أسئلة

بالنسبة للتسميد المناسب لنباتات الزينة بشكل عام ويدخل فى هذا الازهار والاوراق الملونة وكل نبات لا يؤكل ويستخدم كنبات زينة مجرد شراء سماد مركب متوازن ومعه العناصر الصغرى 20-20-20 او 18-18-18 ويسمى سماد N-P-K متوازن مع العناصر الصغرى وهو متوفر عند اى بائع للاسمدة والمنطقة المخصصة للاسمدة ومستلزمات الزراعة بالقاهرة منطقة باب الخلق خلف مديرية آمن القاهرة أما عن متى نضع السماد وكيف يكون المقدار يختلف هذا الامر شتاءاً عن الصيف او يمعنى اخر موسم النمو والنشاط للنبات عن موسم ووقت السكون للنبات بالنسبة للنباتات الصيفية يكون وقت نشاطها من بداية فبراير نبدأ من هذه الفترة التسميد بوضع ملعقة شاى على لتر ماء ويتم رج الزجاجة حتى تمام الذوبان ثم رى النباتات بهذا المحلول ويكون ذلك مرة بالاسبوع او عشرة ايام هذا بالنسبة للتسميد ان شاء الله سوف اكمل باقى الاسئلة والاستفسارات فى اقرب وقت

المهنة
    محام

السلام عليكم
    أنا عضو جديد على المنتدى وبحاول أعكتب مشاركة ومش عارف إزاي ياريت حد يعرفنا إزاي أسأل سؤال أو أكتب مشاركة وشكراً

المهنة
    كميائيه

شكرا ليك يا استاذ محمد علي انك اهتميت ورديت عليا بجد ربنا يبارك فيك انا والله محتاره جدا بخصوص الزراعه اللي وسعت فيها بدون علم وبحاول ابحث ايام طويله ومش عارفه اوصل لمعلومه كامله فحضرتك دلوقتي انقذتني شكرا ليك ودلوقتي انا فهمت من كلام حضرتك ان نوع التسميد ده للنباتات الزينه بوجه خاص وعلي حسب الوقت طب دلوقتي حضرتك انا عندي نبات بنت القنصل ونباتين علي شكل الكرنبه بس ملونه واحده بيضاء واللاخري بلون الارجواني واللي فمهمته من راجل بتاع المشتل انهم يعيشو بس في راس السنه افهم من كده انهم ميتعملوش بنفس المعامله النباتات الصيفيه طيب دلوقتي ايه نظام التسميد النباتات الشتويه في الصيف ومعلش هتعب حضرتك التسميد الخضروات المنزليه البسيطه والورقيه اثناء زراعتها في المنزل وشكرا لحضرتك ومنتظره رد حضرتك[at]

المهنة
    محاسب مالي

السلام عليكم ورحمة الله

اعتذر عن التاخير لى عودة قريبا جدا للرد

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالنسبة لنبات بنت القنصل هذا النبات ينشط فى فصل الشتاء ويكون فى حالة أقرب ما يكون الى الصمت فى فصل الصيف ويخرج ازهار صغيرة وتحتها اوراق حمراء خلال شهر نوفمبر وديسمبر ويناير لذلك ترتبط كثيراً برأس السنة ويبدأ فى تساقط بعض اوراقه فى فصل الصيف ويبدأ فى إستعادة نشاطه على أول الشتاء أما نبات الكرنب الملون يشبه كثيراً الكرنب العادى الذى يؤكل فى إحتياجاته فهو حولى اى لا يتواجد اكثر من عام فيتم زراعته فى شهر سبتمبر واكتوبر وينتهى تقريبا فى فبراير او مارس
    إذا بالنسبة لنبات بنت القنصل بدا الان فى حالة السكون او فترة عدم النشاط نضع النبات فى مكان به إضاءة عالية ولكن بدون التعرض المباشر لاشعة الشمس ويتم التسميد بسماد مركب متوازن npkكل ثلاثة أسابيع ويبدأ فى نشاطة بإخراج اوراق جديدة من أواخر مايو أما نبات الكرنب الملون تقريبا هم الان فى نهاية عمرهم فهم كما ذكرت نباتات حولية غير معمرة --ويتم التقليل لعملية التسميد فى الصيف للنباتات الشتوية ممكن نسمد مرة واحدة كل شهر وممكن لا نسمد نهائياً -- اما بالنسبة لتسميد الخضراوت الورقية مثل الجرجير والبقدونيس والملوخية أيضا بإستخدام السماد المركب المتوازن ويكون بإذابة ملعقة شاى على لتر ماء كل اسبوع ورى النباتات بهذا المحلول فإن أحتجنا مثلا لخمسة لتر نذيب خمسة معالق شاى على الخمسة لتر وهكذا وغن لم يتوفر السماد المركب للنباتات الورقية يمكن الاستغناء عنه باليوريا او ما يسمى بنترات النشادر وهى حبيبات بيضاء صغيرة فهى تفى بالغرض بالنسبة للخضراوت الورقية

المهنة
    كميائيه

جزاك الله كل خير يا استاذ محمد وحضرتك افدتني جدا واتعلمت الكثير منك ربنا يبارك فيك